Wielu z nas nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki gorącej kawy. Ten uwielbiany na całym świecie napój dostarcza bowiem kofeiny, która doskonale pobudza i dodaje energii.

Czy jednak picie kawy o poranku to zdrowa opcja?

Przeciwnicy picia kawy do śniadania twierdzą, że kofeina zakłóca działanie kortyzolu, którego poziom o poranku jest najwyższy.
Najlepszy czas na kawę określany jest między 9.30 a 11.30.
Czy to przekona jednak miłośników porannej małej czarnej?

Kawa o poranku, czyli profity z picia kawy
Kawa to napój dostarczający nie tylko kofeiny – to skarbnica antyutleniaczy, które doskonale wspomagają pracę serca.
Wywierają one ponadto zbawienne działanie na układ nerwowy, a przecież koncentracja o poranku jest bardzo pożądana, prawda?
Ponadto kawa wspomaga trawienie, reguluje pracę wątroby oraz dba o florę bakteryjna jelit.

Działanie kofeiny
Wróćmy na moment do kofeiny, bo to jej działanie jest rano szczególnie pożądane.
Kofeina powoduje delikatne rozszerzenia światła naczyń krwionośnych i przyspieszenie akcji serca, co skutkuje lepszym dotlenieniem tkanek.
Bezpośrednio wpływa na pobudzenie układu nerwowego i redukuje bóle głowy. Pozwala więc rozbudzić się po odpoczynku nocnym i zacząć dzień z energią.

Czy są jakieś ograniczenia w piciu kawy o poranku?
Kawa rano to naprawdę dobry pomysł, ale trzeba wiedzieć, jakiemu śniadaniu powinna towarzyszyć.
Picie kawy na czczo zdecydowanie odpada – kawa może podrażnić błonę śluzową żołądka i spowodować zgagę.
Także niefortunne połączenie kawy i niektórych pokarmów, często spożywanych na śniadanie, może przynieść niezamierzony efekt.



Z czym nie łączyć picia kawy po przebudzeniu?
Przykładem może być kawa połączona z sokiem pomarańczowym - może mocno zakwasić organizm, zwłaszcza jeśli pijesz sok z kartonu, a nie świeżo wyciskany.
Ten pierwszy pozbawiony jest wielu składników odżywczych, ten drugi – posiada mnóstwo antyutleniaczy i ma mniejsze tendencje do zakwaszenia i podrażnienia żołądka.
Zacznij zatem dzień od szklanki wody niegazowanej, a chwilę potem zjedz pożywne śniadanie. Wtedy możesz zacząć popijać małymi łykami kawę.

Na czczo tylko kawa kuloodporna
A jeśli koniecznie musisz wypić kawę na czczo – postaw na kawę kuloodporną.
Zawarty w niej olej kokosowy osłoni błonę śluzową żołądka przed drażniącym działaniem kawy, ponadto średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe przetransportują kofeinę bezpośrednio do układu nerwowego.

Solidne, zdrowe i bezpieczne pobudzenie o poranku gwarantowane!


O autorze
Artykuł przygotował Marcin Piotrowicz, twórca serwisów wszystkoojedzeniu.pl i calories-info.com, publikujących informacje o kaloriach, wartościach odżywczych i właściwościach zdrowotnych produktów spożywczych.


Artykuł udostępniony w ramach porozumienia o współpracy między Panem Marcinem Piotrowicz a Redaktorem Tomaszem Jasyk - właścicielem portalów Onet Express oraz MAGAZYN DRAWSKI.